Parapingis.se

Parapingis logotype

De elva olika skadeklasserna utifrån de Paralympiska klasserna. Informationen är hämtad från Svenska Bordtennisförbundet, där du kan läsa mer om klassindelning och klassificering.

Rullstolsklasser 1-5

Klass 1
Bålstabilitet:
Svåra problem med balansen i bålen. Behöver ett högt ryggstöd för att kunna hålla balansen.
Armfunktion:
Betydligt nedsatt. Problem att kontrollera armbåge/skuldra. Problem med grepp.
Funktionsnedsättning (ex.):
Quadriplegi. Hög ryggmärgsskada från C3-C5. Extrem spasticitet. Svår nedsättning i bålbalansen.
Spelstil (ex.):
Snabb serve eller mycket kort. "Hiss" och vinklar i spelet. Väldigt begränsad räckvidd och rullstolsrörelse. Mycket begränsad räckvidd och topspin och smash.
Klass 2
Bålstabilitet:
Betydande problem i bålbalans. Behov av relativt högt ryggstöd för att kunna hålla balansen.
Armfunktion:
Måttlig till svår nedsättning. Kan kontrollera hand- och armrörelser men har nedsatt kraft. Kan hålla i rullstolen måttligt med icke spelarm för att förbättra balans och räckvidd.
Funktionsnedsättning (ex.):
Tetraplegi. Höga ryggmärgsskador C6-C7. Svår bålbalansnedsättning.
Spelstil (ex.):
Något mer kraft i slagen som ger skruv och fart. Längre spel i bollen tack vare bättre räckvidd och balans. Mycket vinkelspel med försök att avgöra bollen tidigt.
Klass 3
Bålstabilitet:
Måttliga problem i bålbalans. Kan inte återfå balans snabbt vid fall framåt. Kan ha statisk balans men inte dynamisk.
Armfunktion:
Oftast normal armfunktion. Vissa har sämre armfunktion som då har andra styrkor så som bättre balans än andra som kompensation. Kan använda icke spelarm för att förflytta sig.
Funktionsnedsättning (ex.):
Svår paraplegi. Ryggmärgsskador C8-TH7. Mild nedsättning av armfunktion. Kan ha betydande spasticitet i ben.
Spelstil (ex.):
Kan skifta mellan backhand/forehand och offensiv/defensiv mer än klass 1-2. Kan använda topspin och smash. Mycket variation i spelet som kan växla mellan offensivt och bollning.
Klass 4
Bålstabilitet:
Vid normalt upprätt sittande position är bålbalansen god. Kan resa sig från framåtlutat läge. Kan ha svårt att kontrollera balans vid förflyttning.
Armfunktion:
Kan ha mild till måttlig nedsättning i spelarm. Kan använda sig av icke spelarm för att optimera balansen.
Funktionsnedsättning (ex.):
Måttlig paraplegi. Ryggmärgsskador TH8-L1. Måttlig spasticitet i ben. Måttlig bålbalansnedsättning. Ryggmärgsskador L2-S3.
Spelstil (ex.):
Har inga nämnvärda svårigheter att växla mellan backhand/forehand och offensiv/defensiv. Kan kontrollera rullstolen relativt bra i spelet tack vare bättre balans än klass 3 och får därmed god räckvidd. I spelet är det mycket bollning som går över till offensivt avgörande vid läge.
Klass 5
Bålstabilitet:
Normal bålstabilitet. Kan eventuellt även använda sig av ben/fötter för att trycka ifrån. Rörelser framåt/bakåt utan problem.
Armfunktion:
Normal armfunktion.
Funktionsnedsättning (ex.):
Ryggmärgsskador L2-S3.
Spelstil (ex.):
Mycket god räckvidd från utgångsposition och mycket god rullstolsteknik. Kan slå slagen med full kraft, flera bollar i rad. I spelet är det bollning som går över till offensivt avgörande vid läge.

När det gäller rullstolsklasserna 1-5 är det framför allt bålbalans och armfunktion som kontrolleras. Minsta funktionsnedsättning för spel i rullstol gäller då att någonting av följande förekommer:

  • Kan inte stå/gå utan stöd av två kryckor.
  • Kan inte gå i sidled. Kan endast stå i position med hyperlordos och höften bakåtlutad.

Ståendeklasser 6-11

Klass 6
Funktionsnedsättning (ex.):
Svår nedsättning i ben och armar, till exempel CP hemiplegi/paraplegi med spelarm inkluderad. Amputation spelarm och ben. Amputation båda ben över knäet. Nedsättning i spelarm och ben. Muskelsvinn eller inkomplett ryggmärgsskada.
Spelstil (ex.):
Spelar oftast nära bordet med begränsad räckvidd och framför allt rörlighet. Bollens placering har större betydelse än farten för att få fördel i spelet. Växlar mellan offensivt och defensivt spel.
Klass 7
Funktionsnedsättning (ex.):
Måttlig till svår nedsättning i benen. Kan springa men förlorar balans vid exempelvis hopp. Muskelsvinn. Ryggmärgsbrott. Nedsättning i spelarm och ben. Måttlig till svår nedsättning CP, amputation eller arm/benrelaterad. Ryggmärgsbrott.
Spelstil (ex.):
Spelar mest nära bordet, men rör sig något bättre än en spelare i klass 6. Kan attackera vid något svårare lägen och följa upp med relativt bra kraft. Majoriteten av spelarna har någon typ av nabbgummi för att rädda bollarna och komma rätt till nästa.
Klass 8
Funktionsnedsättning (ex.):
Mild nedsättning i båda benen efter exempelvis amputation under knä. Måttlig CP, hemiplegi eller paraplegi. Måttliga problem med spelarm.
Spelstil (ex.):
Lite liknande spelstilar som för icke funktionsnedsatta. Förflyttar sig sämre i djupled och i sidled jämfört med dem, särskilt åt ena hållet där funktionsnedsättningen är som svårast. Spelet är oftast offensivt.
Klass 9
Funktionsnedsättning (ex.):
Mild nedsättning i ben eller lätt svaghet i båda benen. Mild nedsättning i spelarm. Lätt CP, hemiplegi, amputation nedanför knä. Betydande nedsättning i icke spelarm exempelvis plexusskada eller amputation genom skuldra.
Spelstil (ex.):
Som klass 8, men förflyttar sig något bättre. Kan oftast attackera flera gånger i rad med full kraft.
Klass 10
Funktionsnedsättning (ex.):
Nedsättning i icke spelarm exempelvis amputation, armdefekt eller plexusskada. Mild nedsättning i spelarm. Lätt nedsättning i ben exempelvis amputerad fot. Lätt svaghet i benmuskulatur eller stelhet i fotled.
Spelstil (ex.):
Samma spelstilar som icke funktionsnedsatta. Har något mindre begränsning i specifika moment, men kan attackera med full kraft, göra tillbakadrag och följa upp med ytterligare attacker.
Klass 11
Funktionsnedsättning (ex.):
Är för spelare med intellektuell funktionsnedsättning. Spelare kan inkluderas utifrån låg IQ (under 75).
Spelstil (ex.):
Ofta samma spelstilar som icke funktionsnedsatta. Kan i vissa fall ha försämrad koordination och något begränsad spelförståelse kring taktik.

Hänsyn tas till problem i armar och/eller ben samt funktionen som utifrån spelförmågan som påverkas av funktionsnedsättningen. Minsta funktionsnedsättning för stående klasser gäller till exempel då någonting av följande förekommer:

  • Nedsättning i spelarm som påverkar spelförmågan och/eller nedsättning i ben som påverkar rörelseförmågan.
  • Då endast icke spelarm är påverkad ska en tredjedel av underarmen saknas eller ha betydande nedsättning.